Instagram

Öppna i Instagram

Högkänslighet mjukhet & self-care

Hur vänder du skutan när allt suger?

 

Våra känslor kan förändras på ett ögonblick. De är ombytliga, och från fröjd och hybris till kura-under-filten-läge kan det ibland gå snabbt. (Är man sedan högkänslig – ja, då hinner man ibland knappt med själv.)

Jag har slutat fästa så mycket vikt vid varför läget förändras. Det är så lätt att fastna i intellektualisering och ält och tankar som vi i själva verket skulle må bäst av att släppa taget om.

Istället försöker jag vara ödmjuk och inse att jag inte alltid vet. Det kan bero på det jag tror och formulerar i min hjärna, men det kan likaväl vara kroppen som använder extra energi för stötta leverns reningsarbete eller skydda mig från en förkylning; det kan vara hormoner; det kan vara nedärvda triggerpunkter som väckts; det kan vara känslor och energier jag tagit på mig från någon annan; eller kanske har jag helt enkelt bara unnat mig alldeles för lite lek på slutet.

 

 

Jag är en stor anhängare av inre arbete – att medvetet känna igenom känslor för att skapa flöde, speciellt vid större utmaningar och sorger – men ibland behöver vi helt enkelt bara en quickfix som ljusar upp alldeles bums.

För – det går faktiskt att gå från menlöst träskmörker till “jomen, det känns okej faktiskt” på bara en kvart.

Tricket?

Att ta till de saker du vet fungerar för just dig.

Och här är övningen “The List of Things To Do When Everything Sucks!” från Leonie Dawsons strålande workbook alldeles optimal.

Den är lätt att ta till, och hedrar det faktum att små förändringar kan göra stor skillnad. Och den är precis vad det låter som – en lista på de saker du mår bra av att göra när allt suger, och som kan hjälpa.

Ett par små saker, gjorda i följd, kan nämligen bryta din låsta energi, och knuffa dig ur det du hamnat i, in i något lättare, något med mer flöde.

Här under ser du min lista och metod för att vända skutan när allt suger. Den innehåller det jag lärt mig funkar för just den uppsättning celler som är jag: kroppsrörelse för att tjuvkoppla igång endorfinerna, grön smoothie, medryckande eurodisco med E-type, dusch, dagboksskrivande, lyx och sinnlighet.

 

 

Tricket är förstås att skriva din lista i en någorlunda glad och energifylld stund. När vi redan är fast i att allt bara känns menlöshet och tyngd känns det ju (ofta väldigt övertygande dessutom) som om inget nånsin kan vända skutan. Det kan det såklart, men det kan vara smart att ha skrivit ned det redan innan.

Jag har min lista inklistrad i min kalender, en kopia i skrivbordslådan och en version inskriven i telefonens anteckningar. När allt känns fastlåst i sugighet så finns listan redan där att tillgå, och jag behöver inte tänka, utan bara förmå mig till den första punkten – att röra lite på mig. Sedan brukar resten av punkterna gå lättare och lättare, och plötsligt är låsningen upplåst och jag uppe ur träsket.

*

Så: Hur skulle din lista se ut? Vilka grejer vet du brukar kunna vända just din skuta? Vilka sinnen, vilka låtar, vilka endorfin-tjuvkopplingar?

Ta fasta på dem nu bums!

Köp Leonies workbook om du vill gå all in, eller bara ta något att skriva på alldeles nu – anteckningsfunktionen i din telefon, ett löst blad, eller kanske en sida i din kalender.

Börja sedan skissa på din egen lista.

Vilka saker kan du ta till när allting suger för dig?

Skriv ned.

Spara.

Tacka dig själv för ditt smarta förutseende.

*

Jag önskar dig glädjegenvägar, lätthet och riktigt bra musik,

Åsa-Saga

    Leave a Reply