Högkänslighet mjukhet & self-care

Hur ger du dig själv mer mjukhet?

 

En klok mentor jag haft sa en gång till mig att vi måste möta hårdhet med mjukhet. Kyla, mörker, stress, krav, oroligheter – det enda vi kan möta det med är mer mjukhet till oss själva. Vi kan inte “tuffa till oss” för att palla; det är fel väg att gå. Vi kan inte göra oss hårdare för att klara mer hårdhet. Den enda vägen är mjukhet. Mer och mer mjukhet.

 

 

För mig handlar mjukheten just nu mycket om att minimera stressen i mitt vardagsliv så fokuserat och självkärleksfullt jag kan.

Det handlar om praktiska trygghetsskapande saker, såsom att styra upp ekonomin och ordna automatiska överföringar till matkontot och bilkontot och räkningar och spar varje månad, att ge mig själv tillräckligt många timmar i sängen, och att ha rutinlistor att följa för sådant jag gör ofta (t.ex. morgonvitamin-rutinen, packa-väskan-rutinen, betala-räkningar-rutinen) för att spara hjärnan och slippa stress.

Men det handlar också om det där extra som verkligen tar ned mig på en lugn nivå. Och den bok som hjälper mig mest med det just nu är Vila dig i form med YinYoga av Magdalena Mecweld.

 

 

Just nu gör jag allra helst de återhämtande positionerna ur boken (“restorative yoga” som de kallas), där man ligger stilla och stöttad i en avslappnande position i 15 minuter eller mer. Det är alltid lika fascinerande att så tydligt känna hur det parasympatiska nervsystemet kickar in – för mig tar det runt tio minuter, sedan går det plötsligt som en avslappningsvåg genom kroppen och det känns som att varenda djupliggande spänning släpper taget med en skön suck.

Boken innehåller även hela yogapass, och passet här nedanför – “Oro och lugn” – ger en helt fantastisk effekt på mig. Jag kan känna mig motig och rastlös och orolig när jag börjar, men när passet är färdigt en dryg timme senare känner jag mig som att jag fått en djupavslappnande massage. Allt i världen känns gott och harmoni, och känslan håller i sig i uppemot ett dygn!

 

 

Så – trygghetsskapande och stabila vardagsrutiner plus yinyoga som tjuvkopplar kroppen till totalt lugn är mina bästa vägar till mjukhet och stressfrihet just nu.

För vi behöver mjukhet. All mjukhet vi kan få. Det är enda sättet att rusta oss för livet och världen.

Och vi är värda det.

Alltid.

*

Höstsolslugn och överflöd,

Åsa-Saga

*

Ps. Skulle du vilja få del av fler vägar till mjukhet? Min e-bok “Första hjälpen för högkänsliga” är fylld till brädden av alldeles endast sånt. Om du vill kan du läsa mer om den här. Ds.