Högkänslighet mjukhet & self-care

Högkänslig + egenföretagare = Sant?

 

Här hos mig på Höga Kusten börjar nu koltrasten sjunga i morgondimman redan vid halv sex om mornarna, och isen nere på sjön är dovt blå och försvinner vilken dag som helst. 

För mig har detta varit veckan då jag hamnat i lokaltidningen för att prata om ansvarsfullt företagande, men även veckan då jag äntligen – efter långa tider med flyttar och alltför mycket annat – återknutit kontakten med mitt bokprojekt Första hjälpen för högkänsliga.

Du anar inte hur glad jag är att äntligen få möjlighet att göra klart och dela boken med dig!

Jag har ju återkommit flera gånger tidigare till högkänsligheten. För mig och många med mig är den en självklar del av vår personlighet – vi är kreativa och detaljmedvetna och har lätt att tänka utanför lådan, men vi är också känsliga och blir lätt överstimulerade och behöver vara ifred och smälta intryck.

För mig har det har varit en utmaning att lära mig hantera det. För – hur funkar högkänsligheten egentligen om man ska passa in i samhället med dess krav på utåtriktning och robusthet och ibland ganska hårda kanter?

Och hur funkar det om man dessutom tänkt sig vara egenföretagare med all stress det kan innebära?

 

 

Jag har behövt lära mig hur jag kan ta hand om mig, rent konkret. Och mitt sökande efter kunskaper har gett mig så rikligt material att jag beslutat mig för att skapa en e-bok av det.

För jag vet att jag långt ifrån är ensam om min känslighet. Kanske känner du igen dig i den, du också?

Så, för mig, dig, oss – nu skriver jag klart min e-bok. Min intention är att den ska finnas färdig under maj.

 

 


 

Som en första glimt in i boken så kan du här under läsa de kapitel- och underrubriker jag hittills skapat material utifrån:

FÖRSTA HJÄLPEN FÖR HÖGKÄNSLIGA

Varför det absolut inte är något fel med din överkänslighet

Att få tillbaka energin när du kört slut på dig och tappat fotfästet

  • Hur känns det när man blivit överstimulerad?
  • Hur kan jag ta hand om mig för att få tillbaka energin och glädjen igen?
  • Att hantera vardagen när man blivit överstimuerad
  • Hedra ditt behov av grott-tid
  • Att hjälpa återhämtningen på vägen
  • Men jag orkar ju inte!
  • Extrem självsnällhet är din nyckel
  • Första-hjälpen-lådan
  • ..och ibland räcker det med en natts sömn
  • Välgörande sysselsättningar när du blivit överstimulerad
  • Njutning är din andra nyckel

Yoga för att bryta överstimuleringen och återhämta sig

Hur kan jag göra när jag smittats av andras känslor och energier?

  • Att smittas av andras känslor och energier
  • Att veta – eller inte veta – vad som smittat dig
  • Hur energi-/känslosmitta kan ta sig uttryck
  • Strategier för att bli av med känslorna/energierna du tagit på dig
  • Skicka tillbaka känslorna och energierna därifrån de kom
  • Känna på känslorna – så gör du
  • 2 meditationer för att släppa taget
  • Redskap för att undvika att bli smittad av andras känslor och energier

Ord från högkänslighetsterapeuterna

Att återhämta dig innan du kraschar

  • Om överstimulering och var den kommer ifrån
  • Att möta vardagen – är du en introvert eller en extrovert högkänslig?
  • Kanske går sociala situationer att klara lättare?
  • Att vara på kroppens lag
  • Tänk spädbarn
  • Strategier för att undvika överstimulering i stunden
  • Var medveten om hur du agerar
  • Vänd blicken mot dig själv
  • Ett första litet möte med Charles
  • Fysiska strategier i stunden
  • Psykologiska strategier i stunden
  • Att fånga upp sig efter en intensiv dag
  • Att landa
  • Att uttrycka sig
  • Att möta det som känns

”Mitt sätt att hantera högkänsligheten” – intervju med den högkänsliga yogaläraren

Hur kan jag skapa en tillvaro som är snällare mot mig som högkänslig?

 


 

 

Vill du läsa mer av det jag tidigare skrivit om högkänslighet så hittar du mitt samlade material här. Klicka gärna in dig där och utforska, om det känns som något du skulle kunna ha glädje av.

 

 

Och innan sommaren så kommer sedan förhoppningsvis alltså även e-boken. Jag ser så mycket fram emot att få dela allt det här nya materialet med dig!

För – hur starka och kloka och medvetna vi än är, så behöver vi påminnelser och guider. Om och om igen. Vi behöver vända oss till mera mjukhet mot oss själva, och när nu vardagen och samhället inte alltid påminner oss i så stor utsträckning så behöver vi ordna påminnelserna och resurserna från annat håll. Jag hoppas att den här e-boken ska kunna vara en hjälp för dig med just det.

Jag ska skriva vidare på boken nu. Men ta hand om dig så länge, så hörs vi snart igen.

Vårsol och självmjukhet,

Åsa-Saga